Een dashboard gemaakt van planten, bekleding die wordt gemaakt van gerecyclede petflessen en een carrosserie gemaakt van carbon. Je vind het allemaal terug in deze BMW I3 S
Welkom bij een nieuwe video van Shift Up waarin we op pad gaan met een bijzondere BMW, namelijk de I3 S. Een auto die bewijst dat duurzaamheid samen kan gaan met rijplezier, comfort en luxe.
Van buiten is de BMW I3 een aparte auto om te zien. Hij is relatief hoog, niet zo breed en staat op hele smalle bandjes. De I3 gaat al mee sinds 2013 en dus was het in 2018 tijd voor een facelift. Bij die facelift zijn kleine dingen gewijzigd aan de buitenkant zoals het design van de voorbumper. Ook is er bij die facelift een extra variant van de I3 gekomen, de I3 S. Dat is de auto waar we in deze video mee op pad gaan. Hij is de sportieve versie van de normale I3 met iets meer vermogen, wat bredere banden, bredere spoorbreedte en een onderstel dat 1 cm lager is. Hierdoor oogt de auto net wat stoerder dan de standaard versie.
Wat verder opvalt aan het model is de lijn van de raampartij. Die is bij de achterpassagiers best wel laag vormgegeven om meer zicht te geven. De gedachte daarachter was dat de eerste I3 vooral een stadsauto was, waarbij je als achterpassagiers goed moet kunnen genieten van het zicht door de stad. De carrosserie is gemaakt van carbon, waardoor die erg stijf is en dus geen B stijl nodig heeft. Daardoor was het mogelijk ook een apart design te geven aan de deuren, de zogenoemde suïcide doors.
Het duurzame carbon in de carrosserie is trouwens gemaakt in een fabriek waar een waterkracht centrale staat, waardoor er dus 100% CO2-neutraal wordt geproduceerd. Daarnaast zijn de exterieur panelen gemaakt van 25% gerecycled kunststof, niet alleen erg duurzaam, maar ook bestendig tegen een stootje waardoor je niet direct een deuk in je deur hebt wanneer er iemand tegen aan stoot. Niet alleen de buitenkant is bijzonder, het interieur is dat ook zeker. Je zit wat hoog waardoor je veel overzicht hebt op de weg.
Het dashboard loopt best wel ver door naar voren wat een heel ruimtelijk gevoel geeft, zeker met het soort van zwevende beeldscherm. Het dashboard is zelf is erg duurzaam, maar wel met een luxe randje, letterlijk met de lederen rand. Het dashboard en interieurpanelen zijn namelijk gemaakt van kenaf. Kenaf is een snel groeiende plant en de panelen zijn ook makkelijk te recyclen. Het hout dat je ziet is ook duurzaam, het is namelijk eucalyptus hout wat komt van snelgroeiende bomen. Hetgeen hiervoor wordt gekapt is dan ook weer snel hersteld. Al het hout is afkomstig van plantages met FSC-certificaat, dat garant staat voor een duurzame bosbouw.
Dan de stoffen delen, die zijn gemaakt van 100% gerecycled polyester, waarvan een gedeelte van gerecyclede petflessen is. Ten slotte het leder, dat is ook duurzaam gekleurd door het te bewerken met olijfolie extract. Naast alle duurzame materialen valt ook de bijzondere versnellingspook op, bij vele BMW’s ben je natuurlijk een pook gewend in je middenconsole, hier zit die aan het stuur zoals je ook wel bij sommige Amerikaanse auto’s ziet. Ook is de middenconsole bijzonder, deze loopt bij vele andere BMW’s helemaal door in het dashboard en hier zit er een ruimte tussen wat ook een ruimtelijke indruk geeft aan het interieur. Het infotainment in de auto is erg goed. Er zit een 10” groot scherm in met veel blauwe accenten in het systeem die refereren naar het blauwe BMW I logo. Ook zit er Apple CarPlay op wat erg gebruiksvriendelijk werkt.
Op de achterbank kun je met zn tweeën zitten, alleen is het nadeel dat iemand alleen achterin kan stappen als de voorportier open is en dat je dus als achterpassagier ook niet zelfstandig uit kunt stappen. De bagageruimte is niet erg groot, 260 liter, iets wat we zien bij vele elektrische auto’s, maar dat mag het rijplezier zeker niet drukken!
Wanneer we dan weer achter het stuur stappen en de auto starten horen we een bijzonder geluid, het teken dat die gestart is. Wanneer je gaat rijden merk je direct dat je met een lichte auto onderweg bent van maar 1240 kg. Het zwaartepunt ligt gelukkig erg laag doordat het accupakket onder de aluminium bodem is geplaatst, waardoor de auto niet echt over helt in bochten.
Je kunt deze auto rijden met maar 1 pedaal, de auto gaat niet “kruipen” als je het rempedaal los laat, je moet je gaspedaal echt aanraken om vooruit te gaan. Wanneer je deze los laat zal de auto snel afremmen en ook weer energie gaan genereren. Wat verder opvalt, is dat de auto achterwielaangedreven is wat erg fijn rijdt. Het is echt een auto die je lekker vooruit duwt, je hebt niet het gevoel dat die erg trekt in het stuur bij vol accelereren. Verder is de besturing erg direct en je draaicirkel lekker kort wat super fijn is in de stad.
Verder heeft dit specifieke exemplaar een Traffic Jam Assistent voor in de file. Hiermee kun je tot 60 km/h in de file de auto autonoom laten rijden en kan die dus zelf tot 60 km/h optrekken, remmen en houdt die de auto netjes tussen de lijntjes.
Onder de motorkap van deze BMW I3 is ligt geen motor, maar zit een ruimte waar je bijvoorbeeld je laadkabels kwijt kunt. De elektromotor van deze I3 ligt achterin onder de laadvloer aan de linkerkant. Deze heeft 184 PK, 270 NM koppel, doet daarmee een sprint van 0-100 in 6.9 seconden en heeft een topsnelheid van 160 km/h. De I3 S versie heeft dus 14 PK meer dan de standaard I3 en 10 km/h sneller dan deze, 0-100 is 0,4 sec sneller. Met deze 94 Ampere versie kun je in de praktijk op een dag als vandaag met 15 graden buitentemperatuur en normaal gebruik ongeveer 170 km rijden. Trap je het pedaal wat harder in gaat je actieradius uiteraard ook wat sneller naar beneden. De actieradius kun je naast je rijgedrag ook beïnvloeden met de sport en eco knop.
Voor meer informatie over de BMW i3 S kun je terecht op onze website.
➤https://www.shiftup.nl/voertuig/bmw-i3-s-94ah-panoramadak-harman-kardon-camera-dab-comfort-access/
Volg ons ook op social media
Youtube:
➤ www.youtube.com/channel/shiftup
Instagram:
➤ www.instagram.com/shiftup.nl
Facebook:
➤ www.facebook.com/shiftup.nl
LinkedIn:
➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv
© 2022 Shift Up