Voor degene die de 3 serie te klein vind maar de 7 serie te groot is er de BMW 5 serie. Een chique zakelijke auto met sportief randje. En voor degene die dan ook nog mee wilt denken met het milieu en zijn eigen portemonnee is er dan deze variant, de BMW 530E
Van voren ziet deze BMW 5 serie er hetzelfde uit als een normale BMW 5 serie, alleen wanneer we naar de zijkant kijken verraad de auto direct met wat voor motorvariant we te maken hebben. Achter deze klep zit namelijk het oplaadpunt voor deze BMW. Het is dus een auto met een benzine motor gecombineerd met een elektromotor. En die noemen we bij de 5 serie dan de 530E.
Voor dat we verder in gaan op wat er onder de motorkap ligt en hoe deze hybride rijdt laat ik je eerst graag het meest kritieke punt van de auto zien, dan hebben we dat ook maar direct gehad. Wanneer we namelijk de kofferbak openen zien we dat de ruimte hierin ongeveer 100 liter kleiner is dan bij een 5 serie sedan met alleen een benzine of een diesel motor. Er zit een klein luik met daaronder ruimte om de oplaadkabel op te slaan. Daarachter ligt het accupakket onder de bodem van de kofferbak.
Van binnen
Wanneer je achterin deze BMW stapt merk je dat er genoeg beenruimte is voor een persoon als mij. Ook is er voldoende hoofdruimte achterin. Er is een middenarmsteun met daarin bekerhouders en optioneel kun je achterin ook climate control met stoelverwarming krijgen. Alleen de middelste passagier zal iets minder ruim zitten door de typische verhoging van de middentunnel.
Achter het stuur is het ook echt een typische BMW. Een dashboard dat er naar mijn mening super mooi uit ziet en ook heel erg veel kwaliteit uit straalt. De materialen zijn erg goed en alles voelt ook echt solide aan wat je mag verwachten in dit segment auto.
In het midden van het dashboard zien we het navigatie professional scherm die we kunnen bedienen met de bekende iDrive button of eenvoudig met touchscreen.
De tellers zijn niet meer analoog maar deels digitaal. Er is ook een optie waarbij je een volledig digitaal scherm voor je krijgt te zien.
Omdat deze auto een M-Sportpakket heeft zit er in deze auto ook een lekker dik M-Sportstuurwiel die er naar mijn mening ook super gaaf uit ziet. Ook zitten er in dat M-Sportpakket sportstoelen waarvan je het zitvlak kunt vergroten en kunt kantelen voor nog meer ondersteuning.
Voordat ik je laat zien hoe deze hybride rijdt wil ik je eerst nog laten zien wat er onder de motorkap ligt.
Onder de motorkap
Onder de motorkap van deze BMW hybride ligt een 2 liter 4 cylinder benzine motor die goed is voor 184 pk en in combinatie met de elektromotor een gecombineerd vermogen heeft van 252 PK. Een sprint van 0 naar 100 doet hij daarmee in 6,2 seconden waarmee hij net zo snel is als de 530i variant ondanks dat hij bijna 230 KG meer weegt.
Tijdens het rijden
Tijdens het rijden met deze 5 merk je echt dat het bijna de top is qua model van BMW. Zo is hij van binnen goed geïsoleerde en heb je een hele fijne zit positie. We beginnen de rit in de auto e-drive modes. In deze modus gaat de auto wanneer je de navigatie aan hebt zelf bedenken waar de auto het beste volledig elektrisch kan rijden, waar op de brandstof motor en waar gecombineerd.
Wanneer je nog een keer op de knop e drive drukt gaat de auto volledig elektrisch rijden, de mac eDrive modus. Dit doet hij dan tot 135 km/h. Omdat de elektromotor zelf maar ongeveer 90 pk heeft merk je dat hij wel prima mee kan komen met het verkeer, maar niet zo snel is als alleen op de brandstofmotor of gecombineerd.
Wanneer we nog een keer op de knop drukt gaat hij naar de battery control stand waarin hij er alles aan doet om de auto weer zo snel mogelijk op te laden door middel van de recuperatie remfunctie.
Omdat zowel de brandstofmotor als de elektromotor de achterwielen aandrijven voelt deze hybride in het rijden ook echt als een typische BMW aan.
De manier waarop hij reageert op de gasrespons en ook hoe zwaar die stuurt is aan te passen met de knoppen sport, eco en comfort. Zo zal hij in de sport modus veel feller reageren op de gasrespons dan in de comfort stand. In de comfort stand is het nog steeds wel een lekkere direct reagerende auto om mee te rijden, alleen nodigt hij dan niet echt uit om heel erg hard mee te rijden, wat hij meer in de sportstand doet door onder andere de felle gasrespons.
Tenslotte de actieradius van de auto, want dat is natuurlijk een van de meest belangrijke redenen om deze Hybrid te kopen. Deze ligt in de praktijk tussen de 25 en 32 kilometer, afhankelijk van gebruik en buitentemperatuur. Voor veel mensen denk ik ideaal voor woon-werk verkeer. Daarnaast zorgt de elektromotor er natuurlijk voor dat op een afstand van bijvoorbeeld 50 km, het totale verbruik een stuk gunstiger is dan bij de 530i, ondanks dat je dus die 50 km niet volledig elektrisch kunt rijden.
Deze specifieke auto
Dit specifieke exemplaar is uitgevoerd in de kleur Bluestone Metallic in combinatie met een zwart Dakota lederen interieur. Naast het M-Sportpakket heeft deze auto opties als navigatie professional, een hifi audio systeem, stoelverwarming, stuurwiel verwarming, parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare stoelen en 20” lichtmetalen BMW Individual velgen. Ook is de auto vanaf een app op je telefoon op afstand te verwarmen of te verkoelen.
Wil je meer zien van Shift Up? Kijk dan vooral hier!
YouTube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup
Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl
Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl
LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv
© 2023 Shift Up https://www.shiftup.nl/