Dit is de 2019 BMW M135I. Ten opzichte van de vorige BMW M140I is het echt een compleet andere auto. Zo is de 6 cylinder ingeruild voor een 4 cylinder. Of dat beter rijdt, daar kom je achter in deze video, dus blijf vooral kijken!
De nieuwe generatie BMW 1 serie is echt compleet anders dan zijn voorganger. Zo is de motorkap niet meer zo lang als zijn voorganger doordat de motor in de dwarsrichting is geplaatst in plaats van in de lengte richting. Hierdoor heeft de auto meer interieur ruimte gekregen wat natuurlijk positief is. Wat puristen minder leuk zullen vinden is dat de typische BMW achterwiel aandrijving plaats heeft gemaakt voor voorwielaandrijving en bij dit top model vierwiel aandrijving. Hoe dat rijdt laat ik je later in de video zien.
Wel moet ik zeggen dat ik de auto van voren erg goed en sportief oogt. De grille en spiegels zijn mat brons waar aan je de M135I variant herkent. Verder is deze auto uitgerust met M-Performance wielen wat hem ook een stoere uitstraling geeft. Aan de achterzijde van de auto zien we een subtiele spoiler en twee dikke uitlaatpijpen waar ik je zo meer van laat horen.
Van binnen
De kofferbak is iets groter geworden dan zijn voorganger, namelijk 380 liter en de achterbank kun je in drie delen naar beneden klappen.
Achterin de BMW M135I zit je ook beter dan bij de vorige BMW M140I, je hebt voldoende hoofd en beenruimte.
Niet alleen van buiten ziet deze generatie 1 serie er compleet anders uit dan zijn voorganger, ook in het dashboard is heel veel gebeurd. Zo heeft deze auto geen analoge tellers meer maar een volledig digitaal beeldscherm. Hierop kun je de navigatie kaart zien, radio zenders selecteren, de telefoon bedienen en ook g krachten bekijken.
In het midden van het dashboard zit een lekker groot scherm die zowel met de iDrive als met touchscreen te bedienen is. Verder kun je hem ook bedienen met je stem, bijvoorbeeld door te zeggen: “hey BMW, zet de temperatuur op 18 graden”.
Onder de motorkap
Onder de motorkap zien we dus een blok liggen die niet meer in de lengte richting is geplaatst maar in de dwars richting. Het is geen 6 cylinder meer maar een 4 cylinder die goed is voor 306 PK, en dat is best veel voor een 4 cylinder. Het is de meest snelle productie 4 cilinder van BMW. BMW heeft dan ook veel aandacht besteed aan de koeling omdat de turbo druk erg hoog is waardoor de motor ook erg warm wordt
Verder heeft hij 450 Nm koppel, doet die een sprint van 0 naar 100 in 4,8 seconden en heeft hij niet een 7 traps automaat zoals de andere 1 series wel hebben, maar een 8 traps automaat. En hoe die motor klinkt, dat laat ik je nu graag horen!
Tijdens het rijden
Qua rijden voelt die echt totaal anders aan dan zijn voorganger deed en klinkt hij ook totaal anders. De 4 cylinder geeft een totaal andere geluidsbeleving. Het is wel een zwaar geluid, maar niet zoals bij de 6 cilinder het geval is. Bovendien wordt het versterkt door de speakers van de auto.
Afhankelijk van in welke stand je hem rijdt klinkt hij ook anders. In de comfort stand schakelt die lekker soepel en ook snel op. In de sportstand voel je bij het opschakelen echt een duwtje in je rug, gaat hij wat zwaarder sturen en is hij harder afgeveerd. Je kunt deze sportstand ook nog naar je eigen zin in stellen, bijvoorbeeld alles op sport behalve het zware sturen.
In de verschillende rijstanden veranderd het display voor je ook van kleur wat het sportieve gevoel benadrukt.
Het stuur zelf is lekker dik en ligt erg fijn in je hand. Je hebt ook schakelflippers tot je beschikking waarmee je op en terug kunt schakelen. Tijdens het sturen zelf valt mij op dat hij een stukje scherper stuurt dan de vorige M140I en dat hij gelukkig niet heel erg hard trekt in het stuur bij vol accelerren, wat je bijvoorbeeld wel voelt bij voorwielaangedreven MINI’s.
In de basis worden de voorwielen aangedreven en stuurt hij maximaal 50 % van het vermogen naar de achterwielen.
Maar dan de hamvraag, is hij beter dan zijn voorganger, de M140I. Ik denk dat het echt ligt aan wat je zoekt in een auto. Zo blijkt volgens BMW slechts een paar procent van de verkochte 1 serie van het vorige model een 140i te zijn, wat betekent dat er blijkbaar weinig puristen voor zo’n auto in de markt zijn en het overgrote gedeelte een comfortabele maar wel snelle daily driver zoekt.
Wil je meer zien van Shift Up? Kijk dan vooral hier!
YouTube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup
Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl
Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl
LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv
© 2023 Shift Up https://www.shiftup.nl/