Welkom bij een nieuwe video van Shift Up waarin ik je dit keer de belangrijkste verschillen laat zien tussen de BMW 3 serie Touring uit 2015 en die van 2020, oftewel de generatie F31 vs G21. Qua technologie zal de laatste versie wel weer wat verder zijn en er ook wat anders uit zien, maar of die ook beter rijdt, dat laat ik je graag zien in deze video!
Van voren
Van voren oogt de F31 naar mijn mening nog altijd modern. Toen het model in 2012 op de markt kwam moesten veel mensen wennen aan de grille die doorliep in de koplampen van de auto. Naast dat hij nog steeds modern oogt zie je bij deze generatie veel sierlijke lijnen in de neus. Wanneer we naar de in 2019 geïntroduceerde G21 generatie kijken is dat anders. Daar zien we wat meer hoekige vormen die de sportiviteit en het dynamische karakter van de auto moeten onderstrepen.
Ik Ook is bij de F31 de grille nog relatief klein en is die bij de G21 een stuk groter. Verder zien we dat bij de G21 het logo op de motorkap geplaatst is en dat de nierengrille de voorbumper van de motorkap scheid, terwijl bij de F31 het logo op de voorbumper zit en deze scheiding anders is.
De G21 heeft verder opvallende knikjes onderaan de koplampen welke standaard LED zijn. In de F31 was dat standaard halogeen, gevolgd door xenon en later LED. In de G21 is het zelfs mogelijk om koplampen te bestellen met laserlichten die tot wel 530 meter ver schijnen.
Zijkant
Ten opzichte van het vorige model 3 serie touring is het silhouet aardig hetzelfde gebleven, alleen zal het liefhebbers direct opvallen dat de bekende hofmeister knik niet meer is wat het was.
Achterkant
Net als de voorkant oogt de achterkant van de F31 naar mijn ook erg vriendelijk wanneer je hem vergelijkt met de G21. Beide hebben de L-vorige achterlichten die we terug zien bij vele BMW’s, toch zijn die van de F31 wat sierlijker en van de G21 wat stoerder.
Bij beide generaties kun je zowel de kofferklep elektrisch laten openen als de glazen achterruit apart openen. De kofferbak is in de G21 van 495 liter naar 500 liter bagageruimte gegaan. Bij beide generaties zit er onder de laadvloer nog een klein compartiment om wat spulletjes op te kunnen bergen. Ter vergelijking laten we een tas in de kofferbak zien om de grootte aan te geven.
Op de achterbank
Achterin de G21 kun je net wat makkelijker instappen dan in de F31. In de F31 houdt de beenruimte niet over door onder andere de middentunnel, maar je kunt er met 1,83 prima zitten. In de G21 hebben alle zitplaatsen wat meer hoofdruimte dan in de F31 en hebben de achterpassagiers iets meer beenruimte
Beide generaties hebben achterin een armsteun met bekerhouders en in de G21 zitten er 2 USB-C aansluitingen. Waar de auto van buiten er wat eleganter uit ziet dan zijn voorganger doet die dat van binnen ook, zo zitten in details als de handgrepen in de G21 ook strakke lijnen in plaats van sierlijke lijnen in de F31.
Achter het stuur
Wanneer we in de F31 achter het stuur plaats nemen zien we analoge tellers met daaronder een klein langwerpig display. In dat display kun je navigatie aanwijzingen krijgen en door radiozenders en telefooncontacten heen scrollen en deze selecteren. In het midden zien we het navigatiescherm. De auto in deze video heeft een navigatie business scherm, er is ook een grotere mogelijk, namelijk navigatie professional. Ondanks dat de techniek alweer 8 jaar oud is werkt het nog steeds lekker vlot en gebruiksvriendelijk. In latere modellen in 2018 was het ook mogelijk het scherm met touchscreen te krijgen.
Onder het scherm zien we een vrij groot climate control knoppen paneel. De armsteun daaronder is te verstellen.
Wanneer we in de G21 stappen zien we net als in de F31 een dashboard dat op jou als bestuurder is gericht. Voor je geen analoge tellers meer maar een beeldscherm, de BMW live cockpit. Hier in kunnen we de kaart te zien krijgen, maar we kunnen hem ook zo configureren dat je enkel de snelheid en het toerental ziet. Ook kun je je radiozenders er in zien, telefoon contacten en zelfs het koppel en G-krachten.
In de portier van de G21 zien we ook veel strakke lijnen met hoeken net als we terug zien in het design van de buitenkant. In de portier vakken is meer opbergruimte en ook plek voor een flesje. Verder zal de lichtstrip wanneer je de deur open doet rood gaan knipperen om fietsers in het donker te waarschuwen voor de openstaande deur.
In het midden van het dashboard zien we een groot beeldscherm die zowel met de bekende iDrive controller te bedienen is als met touchscreen. Het systeem werkt lekker snel en de indeling is ook geoptimaliseerd ten opzichte van het vorige model. Onder het scherm de climate control knoppen die minder ruimte in beslag nemen dan bij de F31 en daaronder een luikje met bekerhouders en een draadloze telefoonoplader. Verder is de handremhendel vervangen door een knopje en is er ook een autohold functie.
Onder de motorkap
Beide 320i’s hebben een 2 liter 4 cylinder benzine motor met turbo. De motor in de F31 is de zogenoemde N20 motor en in de G21 ligt de B48 motor. Beide hebben ze 184 PK, doen ze een sprint van 0 naar 100 in 7.5 seconden en hebben ze een topsnelheid van circa 230 km/h. De B48 motor in de G21 is alleen net een stukje stiller, geeft voor mijn gevoel wat minder trillingen en reageert wat soepeler.
Rijden
De carrosserie van de nieuwe 3 serie is 25 procent stijver geworden dan die van de F31, het zwaartepunt is wat lager te komen liggen en de gewichtsverdeling is 50 / 50 geworden. Verder heeft hij betere geluidsisolatie, betere aerodynamica en is hij zelfs 10 kg lichter geworden dan zijn voorganger. Daardoor stuurt de nieuwe BMW 320I Touring nog wat scherper, is hij net wat wendbaarder is en heeft hij een iets betere wegligging heeft.
Verder heeft de nieuwe generatie 3 serie wat leuke snufjes gekregen zoals standaard speed limit informatie, een rijstrook verlatingswaarschuwing met stuuringreep en een bots waarschuwing met remfunctie. Ook zit er in de nieuwe BMW 3 serie de BMW Intelligent Personal Assistant. Deze assistent kan je met van alles helpen in de auto en wordt aangestuurd door spraak besturing. Zo kun je zeggen, “Hey BMW, zet de temperatuur op 20 graden”.
Ook een leuk snufje is de achteruit rijassistent die je helpt wanneer je ergens vooruit instuurt maar niet meer weet hoe je eruit moet komen. Je kunt namelijk met een druk op de knop de auto hetzelfde pad achteruit terug laten rijden waarbij je alleen maar gas hoeft te geven en hoeft te remmen. Handig he!
Wil je meer zien van Shift Up? Kijk dan vooral hier!
YouTube: ➤ www.youtube.com/channel/shiftup
Instagram: ➤ www.instagram.com/shiftup.nl
Facebook: ➤ www.facebook.com/shiftup.nl
LinkedIn: ➤ www.linkedin.com/company/shift-up-bv
© 2023 Shift Up https://www.shiftup.nl/